Gastplog Cannes

Dinsdag 12 mei 2015

Een hyper-exclusieve blik achter de schermen bij het filmfestival van Cannes, in dit gastplog van filmjournalist Robbert-o-wat-heb-ik-het-toch-zwaar-hier-in-de-zon-met-al-die-chique-etentjes-en-sexy-beroemde-mensen-Blokland.

 

Cannes betekent tien dagen lang weg van huis. Poes maakt altijd een flinke scène – ze kan niet goed zonder me.

 

Boek mee of niet? Neuh.. wil het graag uitlezen, maar de ervaring leert dat je er toch niet aan toekomt. In Cannes word je 24/7 geleefd.

 

Het zien en gezien worden begint al in de business lounge op Schiphol. Collega Zagt gaat altijd een paar minuten in het midden staan, in de hoop dat iemand hem opmerkt.

 

Dit zijn dus de hoofden waar ik de komende tien dagen mee opsta en mee naar bed ga – Cannes is af en toe best afzien.

 

BN’ers gespot bij de gate! Volkskrant-icoon Bor Beekman en Imagine-directeur Chris Oostrom.

 

Selfies op de rode loper worden dit jaar ernstig ontmoedigd – volgens de festivaldirecteur sta je voor lul als je het wel doet. Daarom maar deze foto uit de oude doos, om deze plog toch nog enige glamour mee te geven.

 

Nog eentje uit de oude doos dan: zo zag ik er vorige jaar uit na tien dagen Cannes….

 

Deelnemen aan een festival betekent wachten, heel veel wachten. De een gebruikt die tijd praktisch, de ander slaat wat aan het mijmeren (foto: Klaas Kaptijn).

 

Van journalistiek word je niet rijk. Dus geen limousines voor ons, maar gewoon per bus met de couleur locale.

 

En we zijn niet de enigen (zelfs personeel van het festival gaat per stadsbus!).

 

Dit is het prachtige, idyllische stadhuis van Cannes. Eind negentiende eeuw, een neo-klassiek pareltje. Niet dat we de tijd hebben dit monument ook maar een blik waardig te gunnen – deze foto maakte ik snel toen ik uit de bus stapte.

 

In de rij voor de felbegeerde badge. Zonder dit kleinood kan je helemaal niets; je komt zelfs het festivalterrein niet op.

 

Beetje jammer dat er juist vandaag een bug in het computersysteem van het festival zat. Daardoor liepen de wachttijden op tot een uur.

 

Deze stip op je pas is heel erg belangrijk: dat betekent dat je in de ‘snelle rij’ mag staan en dus minder lang hoeft te wachten. De stip wordt toegekend op basis van anciënniteit en belang van je publicaties.

 

Je krijgt van het festival bij de badge ook een tas! Dit jaar is het een überhippe ‘imagine-blauwe’ man’s bag. Overigens hangen doorgaans na een dag of drie de rafels al aan de tassen.

(Rechtsonder in beeld de handafdruk van Sylvester Stallone!)

 

Het is altijd leuk om te zien hoe het festivalterrein wordt opgebouwd. De hekjes worden nog even geschilderd…

 

… de Nespresso-bar van George Clooney krijgt nog een sopje….

 

…. en de butsjes worden nog even weggewerkt op de trap waar morgen de rode loper komt te liggen.

 

De familie Von Trapp staat alweer klaar: amateurfotografen die hun plekje tegenover de rode loper al ruim een week geleden hebben veiliggesteld door er hun trapje neer te zetten.

 

Toch een klein vleugje Nederlands op de boulevard: een grote banner van Elle, de nieuwe film van onze Paul (volgend jaar in competitie?)!

 

Filmtatoeages zijn hot in Cannes! Als ik nog vrijgezel was, zou ik er ook eentje nemen – je hebt de hele tijd door aanspraak.

 

Dit is een guilty pleasure waar ik mij stiekem enorm op verheug. Gaat hier vast niet in competitie draaien. :s

 

Tijdens het eten confronteert AD-veteraan Ab collega Coen van de NRC met het succes van De Ontsnapping (die van Coen 1 ster kreeg).

En Coen vindt dat natuurlijk heel erg….

 

 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

De volgende HTML-tags en -attributen zijn toegestaan: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>