Gastplog van Jesse

Hierna volgt een heel toffe vakantiegastplog van Jesse Hero Schermer. Die heb ik nog nooit in het echt gezien. Maar ik ken hem toch heel goed want we hebben dezelfde hobby’s. En daar praten we vaak over, onder meer via Twitter.

 

IMG_5053

Vakantie begint met de was.

 

IMG_5054

Maar ik had een heel erge kater dus dat ging niet zo snel.

 

IMG_5055

De vorige keer dat ik ging kamperen, heb ik de vuile vaat gewoon ingepakt en opgeborgen, dus die moest ik ook nog doen.

 

IMG_5056

Ik check altijd mijn materiaal voor ik vertrek want het is kut als je iets moet vervangen als je 1000 kilometer van de dichtstbijzijnde Decathlon verwijderd bent.

 

IMG_5057

“Ik ga met de trein want dat is leuk en handig,” dacht ik, toen ik besloot op vakantie te gaan. NS International dacht daar anders over.

 

IMG_5058

Mijn lieve kater Kai lag tussen alle spullen die ik in moest pakken, maar daar kwam ik op tijd achter dus hij bleef toch thuis.

 

IMG_5059

Nog één afscheidsdrankje want de fles was toch al open nadat we hem hadden opengemaakt.

 

IMG_5060

Nog één aai voor mijn lieve kater Kai.

 

IMG_5061

Mijn lieve kater Kai heet eigenlijk Gaius Severus Felix, want ik ben latinist en latinisten hebben geen katten met normale namen.

Mijn huisgenoten die een hekel hebben aan mijn lieve kater Kai moeten oppassen. Om duidelijk te maken wie de baas is, heb ik Kai even in passende kledij ge-Paint (rot op met je Photoshop, Paint is veel leuker).

 

IMG_5062

O ja, ik ging met de trein. Ik moest van NS International 5 keer overstappen want dat is handig. Eerst naar Rotterdam. Ik ben groot treinfan en ik ben dol op moderne E-locs dus ik word hier helemaal warm van.

 

IMG_5063

OK DOEI

 

IMG_5064

Tussen Rotterdam en Roosendaal ligt het grootste rangeerterrein van Nederland. Op Kijfhoek (zo heet het daar) wordt nog geheuveld. Hier tweemaal Locon.

 

IMG_5065

Er was net brand op de Kijfhoek of zo, want er was brandweer. Daardoor stond wel alles even mooi stil.

Hier afgebeeld: een dubbeltractie 189’er met automatische koppeling. Dat is te zien aan de gele vlakken op de neus.

Deze locomotieven trekken de zwaarste goederentreinen in Nederland. De ertstreinen zijn zo zwaar dat normale koppelingen zouden breken bij het optrekken en remmen. Daarom hebben deze wagens en locs automatische koppelingen.

 

IMG_5066

Mooi rood is niet lelijk.

 

IMG_5067

Overstappen op Roosendaal. Deze trein is van de Belgische nationale spoorwegen en eigenlijk alleen geschikt voor dienst in België. Maar omdat de NS en de NMBS geen dure treinen willen kopen die zowel in Nederland als in België kunnen rijden, sturen de Belgen deze “Varkensneuzen” toch de grens over.

In België staat er 3000V op de bovenleiding, in Nederland 1500V. Deze trein rijdt dus tussen Roosendaal en de grens maar op halve kracht.

 

IMG_5068

Dit is alles wat er van de grens te zien is vanuit de trein.

 

IMG_5069

Ik moest nog wat Latijn doen deze zomer en dat kan heel fijn in de trein ALS ER TENMINSTE GEEN BEJAARDEN MET KINDEREN IN DE COUPÉ ZITTEN.

 

IMG_5070

Groot feest in een Vlaams luchtkasteel.

 

IMG_5071

Nog maar een keer overstappen.

 

IMG_5072

Kon ik intussen een foto maken van de opschriften van de loc.

 

IMG_5073

En nog eentje.

 

IMG_5074

91 staat voor E-loc, 88 voor België, 027 is het typenummer en 047 0-3 het materieelnummer.

 

IMG_5075

De eerste keer dat ik op klimvakantie ging, werd ik ook voor het eerst verliefd op een jongen. Sindsdien heb ik nooit meer iemand gezien die zo knap was.

Hij woonde in Brussel en Brussel is blijkbaar heel depressief en grauw. Een beetje zoals ik me voel als ik denk aan die jongen.

 

IMG_5076

Van Brussel naar Lyon met de TGV. Zo hard ben ik nog nooit met een trein gegaan.

 

IMG_5077

In Lille kwam er een knappe jongen naast me zitten. Hij lachte heel lief en ik wilde eigenlijk al meteen zoenen. Maar dat is ongepast.

 

IMG_5078

De knappe jongen heette Lucien en hij heeft in de 3,5 uur tussen Lille en Lyon niks gezegd. Hij deed wel 3000 keer zijn haar goed.

Het zat ook wel echt goed.

En ik kwam een Duitse loc in Frankrijk tegen.

 

IMG_5079

Zo hard is Tacitus nog nooit gegaan (waarschijnlijk).

 

IMG_5080

Ik heb geen idee wat dit is, maar het reed langs een rangeerterrein.

 

IMG_5081

Als je goed kijkt, zie je een dieselloc die een E-loc met containertrein trekt.

 

IMG_5082

Dit is Prima (dat is een treingrapje).

 

IMG_5083

Je kan zeggen van de Fransen wat je wil, maar ze maken wel heel mooie locomotieven.

 

IMG_5084

“Baissez Panto”.

 

IMG_5085

Vanaf hier rijdt de trein op 25000V wisselspanning in plaats van 1500V gelijkspanning.

De Franse spoorwegen zijn in tweeën gedeeld. De grens is ongeveer dezelfde als die tussen Vichy-Frankrijk en het bezette Duitse gebied. In het zuiden rijden de treinen op 1500V en in het noorden op 25000V.

 

IMG_5086

In de trein zat weer een knappe jongen en daar kon ik bij aankomst in Grenoble wel een foto van maken. Hij was superenthousiast over alles.

 

IMG_5087

Deze jongens waren niet per se heel knap maar ze waren heel erg aan het kloten met een lange dunne tas. Het was 35 graden en ze hadden twee paar ski’s bij zich.

 

IMG_5088

Ik had heel erg zin in Spa Rood, maar op het station moest je dat bestellen en ik was even vergeten wat Spa Rood in het Frans is, dus kocht ik een cola.

Gelukkig was mijn vader net op het station om me op te pikken en die kocht toch nog een Spa Rood voor me.

 

IMG_5089

Mijn vader is heel wijs en heel grappig. Mijn broertje moest dus heel hard lachen. Maar hij nam net een slok water.

Hij draaide het raampje open om het water uit te spugen zodat hij vrijuit kon lachen. Toen waaide het met 140 km/h weer in zijn gezicht.

Dat vond ik dan weer heel grappig.

 

IMG_5090

Ik vind kamperen precies vier dagen leuk.

 

IMG_5091

Deze ἑρώμενος (dat is Oud-Grieks voor bottom) vond ik op een limonadefles.

 

IMG_5092

O ja, ik ging op klimvakantie.

 

IMG_5093

De klimwand lag naast een oude spoortunnel. Zoals zo veel kleine spoorlijntjes in Europa is deze afgebroken en verbouwd tot fietspad (met EU-subsidie uiteraard).

 

IMG_5094

Het geheim van een goede nachtrust op zo’n kutkampeermatje is tenminste drie biertjes of een fles wijn.

 

IMG_5095

Die vlek in het groen was de enige knappe jongen op de camping.

 

IMG_5096

Ik heb niet veel geklommen op klimvakantie. Des te meer naar badwachten met grote gebruinde armen gekeken.

 

IMG_5097

In Frankrijk is het leven al zo’n 1500 jaar min of meer hetzelfde, maar het is er wel heel mooi.

 

IMG_5098

Ik haat kinderen. Fransen ook.

 

IMG_5099

Ik probeerde tijdens de beroemde juli-storm van 2015 met de trein thuis te komen. Famous last words.

 

IMG_5100

Door alle chaos ging de IC wel mooi over het goederenemplacement van Amersfoort. Daar werd vroeger ook geheuveld.

 

IMG_5101

Thuis is het toch altijd het fijnst.

 

IMG_5102

Bonustrack.

 

2 gedachten over “Gastplog van Jesse”

  1. Heuvelen is volgens mij dat een rangeerterrein een beetje ‘schuin’ ligt, zodat ze de wagons los van elkaar en zonder locomotief kunnen laten rijden/rangeren naar het goede spoor. Ze staan hoog en rijden dan naar beneden. Heel apart gezicht om die wagons vanzelf te zien rijden. Mijn opa en oma woonden in de buurt van een rangeerterrein, dus dat heb ik als kind vaak gezien.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

De volgende HTML-tags en -attributen zijn toegestaan: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>